Mladí v době pandemie potřebují dospělé, kteří pro ně budou konzistentními partnery, na které se mohou obrátit a kteří je budou touto dobou doprovázet.
„Mladí lidé a děti vnímali, že přestali být naplňovány jejich základní potřeby komunikace, socializace, seberealizace či pohybu a možností sportovat. Negativně vnímali i to, že se nemohli učit standardně ve škole, chyběl jim osobní kontakt nejen se spolužáky, ale i učiteli,“ upozornila Aneta Chlebničanová, která je projektovou manažerkou Nadace pro děti Slovenska a zároveň působí jako ředitelka soukromé školy.
Podle ní je jedním z mnoha důsledků pandemie je zhoršení duševního zdraví dětí. „Žáci a studenti měli pocit, že někteří učitelé podcenili svou přípravu na online vyučování, zda jim dokonce nedůvěřovali během testů. Tyto faktory i množství projektů v izolaci bez možnosti konzultace s pedagogy považovaly za velmi stresující. Navíc se stále více potýkaly se samotou, depresí či frustrací. Ke zhoršenému psychickému stavu a poklesu sebevědomí přispěly i různé fyziologické změny, například zvýšení hmotnosti či zhoršení kondice,“ přiblížila Chlebničanová.
Co dělat, když teenagery čelí shamingu?
Závažným přitom zůstává, že se s problémy často nemají na koho obrátit. Poukazuje na to i nedávný průzkum. Vyplývá z něj, že pandemie prohloubila propast mezi dětmi a dospělými, kteří situaci a potřeby dětí vnímají odlišně a málo o tom společně komunikují. \“Děti a mladí lidé chtějí ve škole cítit přijetí – aby byli pro ně dospělí iv tomto vypjatém období konzistentními partnery,\“ uvedl správce nadace Ondřej Gallo s tím, že cílem průzkumu bylo zjistit, kde je v praxi třeba nasměrovat pomoc.
Podle Chlebničanové je nejdůležitější být mladým oporou a věnovat jim čas. Podle jejích slov potřebují diskutovat o aktuálních tématech, získat pocit, že problémy mají řešení a učit se je hledat. Partnera pro rozhovor přitom mohou děti najít nejen v rodině, ale například iv učitelích, trenérech, psychologech či asistentech.

Problémy s obezitou a nadváhou se během pandemie prohloubily, čísla hovoří jasně
„Nejhorší je bezmocnost, že s tím nemám co dělat. Jenže mám s tím co dělat a to je důležité, aby se s nimi ta situace rozebrala a zpracovala,“ konstatovala projektová manažerka.
Poznamenala, že existují různé formy, jak mladým odkomunikovat například témata, která ve společnosti vyvolávají názorové konflikty. Důležité je i podporovat je, aby diskutovali mezi sebou. „Dokáží si to vysvětlit, odargumentovat úplně jiným jazykem, než jim to dokáže odargumentovat odborník,“ vysvětlila.
Každý člověk je jiný, někdo má dobré lidské vlastnosti, někdo je má špatné. Osobnost člověka se formuje a mění již od mládí.
Chcete si nechat napsat článek na míru? V JMP vám vybereme vhodné téma a napíšeme texty na míru.